Nederlands Blazers Ensemble
W.A. Mozart Gran partita

KaartenNBE van site 1

Zondag 12 januari 2020
15.00 uur
€ 25,00 (voorverkoop € 22,50)

Over het ensemble

Het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) is een groep van ruim twintig topmusici die zo’n tachtig keer per jaar samenkomt om in binnen- en buitenland bijzondere programma’s te spelen. Gezamenlijke bezieling en honger naar avontuur drijft het NBE tot het maken van theatrale muziekprogramma’s die zelden onder één muzikale noemer te vangen zijn; het NBE combineert eigentijdse en oude muziek van alle soorten en maten die de zinnen en verbeelding prikkelt. Het NBE is altijd op zoek naar intrigerende samenwerkingen met musici uit andere culturen en spannende combinaties met andere disciplines. Met de vernieuwende programma’s, wil het NBE een groot publiek verrassen, boeien, ontroeren en prikkelen.

Naast de concertseries op de Nederlandse podia, waaronder het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ, verzorgt het NBE ieder jaar het spraakmakende Nieuwjaarsconcert dat door de VARA op tv wordt uitgezonden. Ook wordt het ensemble regelmatig uitgenodigd voor bijzondere gelegenheden. Zo trad het NBE op tijdens staatsbezoeken in India, Thailand en Turkije, was het te gast in de fameuze PROMS serie in de Royal Albert Hall in Londen en mocht de dankbetuiging van H.K.H. Prinses Beatrix in februari 2014 programmeren en uitvoeren.

Onder het motto ‘voor wie erbij was of erbij had willen zijn‘ startte het NBE het eigen cd-label NBElive dat elk jaar registraties van bijzondere projecten uitbrengt. Dat blijft niet onopgemerkt: zo werd de cd Gran Partita bekroond met de Edison Publieksprijs. Eerder al ontving het NBE de Radio 4 Prijs, waarbij zij door de jury het meest ondernemende ensemble van Nederland werden genoemd.

Het NBE kenmerkt zich niet alleen door haar eigen signatuur, hoge kwaliteit en diverse repertoire, maar toont met regelmaat haar maat­schappelijke betrokkenheid middels bijzondere projecten, zowel in Nederland als internationaal. Het NBE hecht groot belang aan het maken van muziek met en voor minder kansrijken en op plaatsen waar levende muziek niet vaak klinkt. Zo speelde het NBE bij de scheidingsmuur tussen Israël en de Palestijnse Gebieden en in de binnenlanden van Suriname met de plaatselijke bevolking.

Ook neemt het NBE haar rol van cultuurinspirator en talentbegeleider zeer serieus. Het educatieprogramma reikt van het laten kennismaken met muziek tot het coachen van jong toptalent. Het NBE betrekt kinderen en jongeren daadwerkelijk bij de programma’s. Ze zijn niet alleen publiek maar ook componist, muzikant, acteur, ontwerper en PR-medewerker. Dat is een bewerkelijk maar creatief en vooral effectief proces. Het NBE blijft zelf ook letterlijk jong door de instroom van jonge spelers uit de eigen kweekvijver jongNBE.

Bart Schneemann

Artistiek leider Bart Schneemann over het NBE:
Wij houden ervan muziek te spelen uit alle windstreken en van alle tijden, en alle muziekstijlen met elkaar te verbinden. In elke voorstelling proberen wij de kracht van al die prachtige noten te gebruiken om u een verhaal te vertellen. Een verhaal dat u zal ontroeren, verbazen en op andere gedachten zal rengen.”

Bart Schneemann (Melbourne, 1954) is hoboïst, dirigent, docent en artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble. In 1977 studeerde hij af aan het Conservatorium te Amsterdam. Tussen 1976 en 1996 was hij eerste hoboïst bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharminisch Orkest. Hij trok zich terug uit het orkestbestel om zich volledig te kunnen wijden aan zijn solocarrière en zijn werkzaamheden bij het Nederlands Blazers Ensemble.

Schneemann speelt in diverse formaties een breed repertoire, variërend van oude muziek (op moderne hobo en klassieke/barokhobo) tot hedendaagse muziek. Veel componisten hebben speciaal voor hem geschreven, waaronder Tristan Keuris, Wolfgang Rihm, John Zorn, Gia Kantsjeli, Kevin Volans, Georg Crumb, György Kurtág en Jacob ter Veldhuis. Hij soleerde met diverse orkesten onder leiding van onder andere Valeri Gergiev, Edo de Waart, Ernest Bour, Lev Markiz, Frans Brüggen, Roy Goodman en Ton Koopman. Zelf dirigeerde Schneemann ondermeer het Nationaal Jeugd Orkest, Nieuw Sinfonietta, het Brabants Orkest en het Noord Nederlands Orkest. Als solist, dirigent en samen met het Nederlands Blazers Ensemble is hij een graag geziene gast op tal van podia en festivals wereldwijd. Daarnaast doceert Schneemann aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

In 1988 kreeg Schneemann het verzoek om een nieuwe impuls te geven aan het in 1961 opgerichte NBE. Met zijn komst transformeerde het ensemble tot een enthousiaste groep jonge musici met een open en onbevooroordeeld oor voor talloze muzieksoorten. Samen met zakelijk leider Johan Dorrestein zette hij het NBE als een flexibel gezelschap op de Nederlandse muziekkaart, met de live op Tv uitgezonden Nieuwjaarsconcerten vanuit het Amsterdamse Concertgebouw als referentiepunt. Als concertprogrammeur bij het NBE heeft Schneemann een heel eigen signatuur ontwikkeld. Naast de hoge speelkwaliteit van het ensemble en het aanstekelijke plezier streeft hij in ieder programma naar een dramatische lijn die muzieksoorten (en dus mensen) van verschillende pluimage met elkaar verbindt. Met diverse educatieve programma’s begeleidt het NBE jonge blazers en componisten op weg naar het concertpodium of het conservatorium.

Met het Nederlandse Koningshuis heeft het NBE een bijzondere band. Tot drie maal toe ging het NBE mee op staatsbezoek van Koningin Beatrix (naar Thailand, India en Turkije). Op 30 april 2013 heeft het NBE gespeeld bij de kroning van Prins Willem Alexander. Op 1 februari 2014, het dankfeest van Koningin Beatrix in het Rotterdamse Ahoy, was Schneemann de samensteller van het muzikale programma.

Mozart voor folder

Gran Partita

Sommige vooraanstaande autoriteiten op muziekgebied (Köchel, Tyson en Edge) suggereren dat de papier- en watermerken van dit werk bewijzen dat het geschreven is in de jaren 1781 of 1782. Dat het werk speciaal geschreven werd voor een openbaar concert door Anton Stadler op 23 maart 1784 is minder waarschijnlijk, omdat deze uitvoering geen bewezen connectie heeft met de ontstaansdatum en slechts een ante quem-markeert. Het handschrift van dit werk bevat 24 bladen van papiertype 57. Vier andere composities die op dit paper geschreven werden, kunnen met zekerheid worden gedateerd in 1781. Het werd aangetoond door Alan Tyson dat dit feit overtuigend genoeg is om te veronderstellen dat KV 361 werd gecomponeerd in 1781. Er is geen enkel bewijs dat de 24 bladen van dit papiertype die in het manuscript van KV 361 werden gebruikt ooit bedoeld waren voor iets anders dan KV 361. Het is duidelijk uit het patroon van papiergebruik af te leiden dat KV 361 de hoofdreden was waarvoor Mozart dat papiertype aanschafte. Documentenonderzoek toont ook aan dat er veel aandacht was voor blaasmuziek in het Wenen van 1781. De uitvoering van slechts vier delen in 1784 deed veronderstellen dat het werk in twee delen geschreven zou zijn, maar deze opvatting is nu verlaten. Het werk is geschreven voor 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 bassethoorns, 2 fagotten, 4 hoorns en contrabas. De contrabaspartij wordt wel eens gespeeld op contrafagot, maar dat is niet de bedoeling: de partijen bevat pizzicato-aanduidingen op sommige passages.

De serenade bestaat uit de volgende zeven delen:

Largo. Molto Allegro
Menuetto
Adagio
Menuetto. Allegretto
Romance. Adagio
Tema con variazioni
Finale. Molto Allegro