Barokconcert

Zondag 24 februari 2019 - 15.00 uur

€ 17,50 (voorverkoop € 15,00)

Rie Kimura, barokviool

Pieter-Jan Belder, klavecimbel

Mike Fentross, luit

 

Programma

 

Francesco Maria Verachini
(1690-1768)
 : Sonate Academiche no. 9 in A groot

- Allegro Moderatamente
- Adagio
- Scozzese

Antonio Vivaldi 
(1675?-1741) 
 : Triosonate in C groot RV 82 
voor luit, viool en basso continuo

- Allegro non molto
- Larghetto
- Allegro

Domenico Scarlatti
(1685-1757)
 : Sonates in f klein K. 238 & 239

- Andante
- Allegro

Antonio Vivaldi 
(1675?-1741)  
 : Triosonate  in G groot RV 85 
voor luit, viool en basso continuo

- Andante molto
- Larghetto
- Allegro

 Pauze

   
Giovanni Zamboni
(1664-1721?)  
 : Sonata IX 

- Preludio
-Alemanda
-Giga -
Sarabanda Largo
-Gavotta Allegro

Jean Marie Leclair
(1697-1764) 
 : Sonata 6 in c klein  uit 3me livre
voor viool en basso continuo

- Grave
- Allegro ma non tropo
- Gavotta Gratioso
- Allegro

Johann Sebastian Bach
(1685-1750)
 :

Triosonate  BWV 525
voor viool, klavecimbel en basso continuo
- zonder tempoaanduiding
- Adagio
- Allegro 

 

 Over de musici

 

Rie uitsnedeRie Kimura

Barok violiste Rie Kimura is afkomstig uit Japan. Ze won de Premio Bonporti Baroque Violin
Competition in Italië, waar ze ook de publieksprijs ontving. Haar solo vioolspel werd
geprezen vanwege “strong personality imbued with expression and rhetoric.” Haar
uitstekende vaardigheden als kamermuziekmusicus maken dat ze als violiste erg in trek is.
Naast Fantasticus speelt Rie regelmatig met ensembles als Amsterdam Baroque Orchestra,
Bach Collegium Japan, Apollo Ensemble en De Nederlandse Bachvereniging.
Haar eerste solo-opname van sonates van Tartini en Veracini verscheen in 2014 bij
Resonus Classics en kreeg een zeldzame 5-sterren recensie in De Volkskrant. Rie
studeerde barokviool bij Lucy van Dael aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze
cum laude afstudeerde. Ze won meerdere prijzen, waaronder de eerste prijs van de
Yamanashi Early Music Competition (Japan) en verschillende ensembleprijzen op de oude
muziek competities van Brugge en Amsterdam. Sinds enige tijd vormt zij met klavecinist en
fortepianist Pieter-Jan Belder een kamermuziekduo. Zij namen voor Resonus Classics de
complete werken van C.P.E. Bach op die in binnen- en buitenland enthousiast ontvangen
werd. De Volkskrant rekende deze productie tot een van de 50 beste cd opnames van 2017.
In de komende tijd staan nieuwe opnames van onder meer Bach’s vioolsonates en sonates
van Mozart op het programma, opnieuw met Pieter-Jan Belder.

 

Pieter uitsnedePieter-Jan Belder

Pieter-Jan Belder studeerde blokfluit en klavecimbel aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien treedt hij veelvuldig op in binnen- en buitenland. Vanaf 1989 was hij vaste medewerker van het Radio Kamer Orkest waar hij werkte o.l.v. onder andere Frans Brüggen, Ton Koopman, Roy Goodman, Kenneth Montgomery en Philippe Herreweghe. Daarnaast is hij als continuospeler actief in diverse ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de 18e Eeuw en zijn eigen ensemble Musica Amphion. Verder begeleidde hij solisten als Johannette Zomer, Peter Kooij, Rémy Baudet, Nico van der Meel, Sigiswald Kuyken, Harry van der Kamp, Rainer Zipperling, Wilbert Hazelzet en Saskia Coolen.

Vanaf 1991 maakte Belder meer dan 140 Cd-opnames waarmee hij internationale erkenning en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbelwerken (13 cd’s). Deze succesvolle opnames werden gevolgd door een opname met het complete klavecimbel oeuvre van Domenico Scarlatti (36 cd’s), klavierwerken van Soler (8 cd’s) en Rameau (3 cd’s). Met Musica Amphion realiseerde hij eveneens grote projecten, zoals de cd-opname van het complete oeuvre van Corelli, Telemanns Tafelmusik, Bachs Brandenburgse Concerten en klavecimbelconcerten. Tevens verscheen er een cd-opname met de complete kamermuziek van Henry Purcell.
Momenteel werkt hij aan de complete opnames van het Fitzwilliam Virginalbook, klavierwerken van J.S. Bach en Dandrieu.

Tevens was hij de initiator van een meerjarig project ‘Bach Contextueel’, een samenwerking van Musica Amphion en het Gesualdo Consort Amsterdam. Het doel van dit project was om middels concerten en cd-opnames de cantates en orgelwerken van J.S. Bach thematisch met elkaar in verband te brengen. Verder besteedden zij hiermee aandacht aan de functie van het kerkorgel als continuo instrument naast het klavecimbel en werden de cantates in principe enkel bezet uitgevoerd.

Sinds 2005 is hij als dirigent van Musica Amphion regelmatig te gast in het Concertgebouw te Amsterdam. Hij voerde daar in 2011 o.a. Purcells Dido & Aeneas uit met Sarah Connolly en Collegium Vocale Gent. In 2012 dirigeerde hij Musica Amphion en Collegium Vocale Gent in een Handel- en Vivaldi programma, eveneens in het Amsterdamse Concertgebouw.

Sinds 2015 werkt Belder intensief samen met de Japanse violiste Rie Kimura in een vast kamermuziek duo. Hun opname met alle vioolwerken van C.P.E. Bach werd door de Volkskrant verkozen tot een van de 50 beste CD producties van 2017.

In 1997 was Belder prijswinnaar van de NDR-Musikpreis 1997 te Hamburg.
In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig.

 

Mike uitsnedeMike Fentross

De Nederlandse dirigent en luitist Mike Fentross heeft zijn sporen als oude muziek specialist ruimschoots verdiend. Hij werkt in heel Europa als dirigent, solist en continuospeler, is artistiek leider van het ensemble La Sfera Armoniosa, dirigent van La Sfera Armoniosa Orchestra en doceert hoofdvak luit en basso continuo aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

In 1988 studeerde hij af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij luit pionier Toyohiko Satoh. In 1994 won hij het van Wassenaar Concours met violiste Helene Schmitt. Hij speelde kamermuziek met musici als Yo Yo Ma, Ton Koopman, Janine Jansen, Marion Verbruggen, Sonia Prina, Maria Bajo, Wilbert Hazelzet, Bruce Dickey, Lucy van Dael, Andrew Lawrence King, Philippe Jarousski, Andreas Scholl, Eduardo Lopez Banzo, Skip Sempe en Gerard Lesne.

Naar aanleiding van een uitvoering van Buxthude’s Membra Jesu Nostri in Brugge schreef de pers: ‘c'est un vrai chef, non seulement par sa gestique qui n'est pas sans rappeler, dans les mouvements de bras, celle d'un Harnoncourt, mais aussi et surtout dans une pensée musicale développée et originale qui le distingue de tant de ses collègues qui se contentent d'être des primus inter pares. Au-delà d'une exécution techniquement parfaite de son ensemble, sa lecture de «Membra Jesu Nostri» séduit par son intensité et sa théâtralité’. (‘hij is een ware dirigent, niet alleen door zijn gestiek die in de bewegingen van de armen doet denken aan die van Harnoncourt, maar ook en vooral in een ontwikkelde en originele muzikale visie die hem onderscheidt van vele van zijn collega’s die gewoon zijn primus inter pares te zijn. Naast een technisch perfecte uitvoering door zijn orkest, verleidt zijn lezing van’Membra Jesu Nostri’ dankzij zijn intensiteit en theatraliteit’.)

Een hoogtepunt in zijn werk als continuospeler vormen de opnamen van de complete Bachcantates met The Amsterdam Baroque Orchestra. Dirigent Ton Koopman schreef in het Duitse muziekblad Concerto: Ich habe in Mike Fentross einen unglaublich begabten Continuospieler gefunden. Ich kenne keinen der so intelligent, so musikalisch Continuo spielt.

In 2010 dirigeerde hij in het Concertgebouw Monteverdi’s Mariavespers in een produktie met het Nederlands Kamerkoor. De Volkskrant kopte naar aanleiding van dit concert: ‘Dirigent Fentross steekt met partituur van Mariavespers Caravaggio naar de kroon’. De eerste dirigeerbeurt van Mike Fentross bij het Nederlands Kamerkoor was een eclatant succes.

Mike Fentross dirigeerde o.a. in het het Concertgebouw in Amsterdam, het Haydnfestival in Eisenstadt, Paradiso, Festival van Vlaanderen, Festival d'Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Monteverdi Festival Cremona, Festival de Musica Portico de Zamora, Festival Musica Antiqua Brugge, Vantaa Early Music Festival, Oosterpoort Groningen, Muziekcentrum Enschede, Bayreuth Barock en Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht.
Vorig jaar dirigeerde hij een Purcell programma in de Philharmonie van Essen. De cd verscheen dit jaar op het label Challenge Records International en werd met veel lof in de pers ontvangen. Dit jaar verscheen een luit solo cd met nieuw ontdekte muziek van John Dowland.